Blodgivare

0kommentarer

Det är 30 minuter av ditt liv. Det är 10 minuter du ger blod. Det är 10 minuter du går igenom papper. Det är 10 minuter du fikar.

Så lång tid tar det för dig att ge blod som räddar 300 människor per gång. Varje gång ger du omkring 4,5 dl av ditt blod. Det är omkring en tiondel av blodet i din kropp. Ditt blod delas upp i olika såkallade "kategorier" för olika "matcher" och vid olika t.ex. operationer kommer detta blodet att komma till användning. Kan ni tänka er? Så lite gör så mycket.

Vill ni veta mer kan ni gå in på hemsidan
www.geblod.nu och få svar på allt ni undrar. Ni kan där också ta reda på var er mottagning finns.

Jag har äntligen blivit blodgivare. Jag har sedan jag blev 18 varit på plats 3 gånger och de två forna gångerna hade jag glömt mitt ID! Så ett tips!! Ha alltid med legitimation! Ett annat tips är att också boka tid så att du slipper åka hem igen!

Men nu är jag registrerad, blodprovad och redo för att ge blod 4 gånger om året. Det är väldigt lite att göra för att hjälpa så många! För mig finns det bara en sak att säga - gör det. Det är en halvtimme av ditt liv och kan rädda många år för någon annan.


Kommentera

Publiceras ej