Om du inte finns till - vad gör jag då?

0kommentarer



Ah, Helen Sjöholm.. Hon sjunger för mig idag! Med känsla och starka toner, med ansiktsuttryck och mening. Bara texten får mig att rysa, har alltid gjort och kommer antagligen alltid att göra. Den har en starkare mening för mig nu,än innan, den passar väldigt bra in och när jag lyssnar till texten tror jag extra mycket på varenda ord, just idag. Men jag förknippar inte bara den med dagens problem, utan jag också ett minne. Ett starkt minne som gång på gång värmer i hjärtat när jag än hör den här låten. Jag lärde mig den här låten när jag var väldigt liten, jag älskade den redan innan jag fyllt två. Och när dagen äntligen kom då hon och Peter Jöback spelade på Malmös stora scen, tog min pappa mig på sina axlar och trängde sig igenom 25000 människor för att få mig att stå längst fram när just hon sjöng den här låten - och jag kan föreställa mig hur jag satt där ,omedvetet insugande, som för att hon bara sjöng för mig.. Jag känner mer av det magiska ögonblicket nu än då, så tack för det minnet pappa, tack för ett sådant magiskt ögonblick! Det kanske är just därför, jag så lätt hamnar i precs samma ställe varenda gång jag hör dessa låtarna - för att de gett mig sådana magiska ögonblick.   Jag har kvar video från mormor och morfar, när jag är tre år gammal, håller händerna för ögonen och sjunger med till varenda ord. Mm, jag älskar känslan när jag hör dessa låtarna. De tar mig tillbaka till fina minnen och till nya som är extra starka. Extra viktiga. Extra fina. Så jag har under de sista minuterna av kvällen cyklat en lång runda med "Du måste finnas" i öronen, sjungit med i alla toner och funnit exakt samma känsla som hon förmedlar i varenda ord. Vid orden "DU måste finnas! DU MÅSTE! Jag lever mitt liv genom DIG" tog jag i extra hårt, nästan för att skrika ut den underbara känslan av sanning den gav. Förr grät jag av den stärkelse hon hade i sin röst, nu ler jag mer åt kraften det ger mig. Musik är verkligen någonting speciellt och det finns alltid någon låt, ofta så många olika låtar, olika stilar, som på ett eller annat sätt kan fullända en situation och hela varenda söndriga känsla du har i kroppen. Så jag håller kvar i känslan jag har nu, i väntan på att bästa Lukas ska komma hit.. sedan får vi se vad kvällen för med sig. Det jag vet, är att vi båda iallafall mår bra och att vi båda två kommer ha roligt - som vanligt.

Sov gott.. Tänk.. När ni vaknar imorgon är det fredag!




Kommentera

Publiceras ej