En natt då den ensamma natten inte är fylld av ensamhet

0kommentarer

Nu sitter jag ensam i mitt rum, med Braveheart igång på svag volym och en hund som tittar bredvid mig. Mallou älskar att kolla på tv. Hon gör det verkligen, oavbrutet. Hon är helt inne i filmen och rör på huvudet vid vissa tillfällen. Otroligt. Hon har legat så  40 minuter nu. Ler lite åt min vovve. Sängen är tom. Nästintill obäddad, lakanet är halvt av som efter varenda natt jag sovit. Det ligger enbart ett tunt lakan på, med tanke på värmen det är under nätterna. Bravehearts filmsoundtrack avbryter mig då och då.. Den har en makaber kraft till att få mig att se saker och ting. Ibland stannar jag upp i låtarna och ser allting omkring mig i slowmotion. Jag lyssnar ofta på dem när jag vill lägga märke till det vackra i livet eller finna ett lugn. Eller en sorgsenhet.
Idag har jag en sorgsenhet. Eller kanske inte bara just idag. Även igår. Och dagen innan dess. Trots att jag varit med vänner och haft fantastiskt roligt och trots att allt det galna som hänt.. Så har jag suttit och haft tankar på annat håll. Kollat på molnen. Lagt märke till småsaker i naturen. Skrivit långa texter. Skapat saker i mitt huvud. Längtat, efter någonting mer speciellt. Mina vänner har kommenterat det vissa gånger, hur tyst jag är. Det är så olikt mig. Hur frånvarande jag verkar vara. Eller så frågar dem om jag mår dåligt, alltså fysiskt. Haha, jag svarar dem ofta med ett "Oj,är jag?" men jag är medveten om det, men jag håller det för mig själv, det är en alldeles för viktig del.


Idag har jag en "feeling-hurt-day". Jag har haft de dagarna många gånger de senaste veckorna. Vissa gånger var det ju rentav smärta, ledsamhet och ensamhet i ett. Jag satte mig i situationer där jag visste att jag skulle bli utnyttjad på ett vackert sätt och lät mig bli det. Jag visste att jag skulle känna mig ensam trots att någon låg bredvid mig. Jag satte mig i situationer där okomplicerat blev komplicerat. Jag visste att det skulle bli så från första stund egentligen, men jag trodde för mycket på situationen och på honom för att låta det gå förbi mig. Sen satt jag där. Såg mig återigen i spegeln och frågade "Why am I doing this to myself?" och ja, jag har svårt för att säga till mig själv att jag är värd någon, men jag vet om att jag är värd bättre än att bli trampad på om och om igen.. och det är dags för mig att förstå det. Det är dags för mig att göra något åt det. Känner att jag är där nu. Inte längre i behov, alls. Ingen mer längtan. Inga fler fjärilar eller röda kinder. Inte längre ledsen. Inte heller arg. Plötsligt är det bara en av dem som lämnat mig. Och efter att ha blivit lämnad av så många är jag medveten om att de som lämnar en, inte är värda en, medan den som kommer stanna kommer var a värd alla dem som lämnat en. Så på ett sett är det ett återuppvaknande, då jag vet att någon annan finns där och då jag även inser att jag själv kan vara värd bättre. Det är hjälpsamt i framtiden, då jag vet vad han går för. Men sen är det så, att när man väl insett det så inser man återigen hur ensam man är. Man känner sig återigen tom i det rummet man började fylla och är nu medveten om att det kommer få ta så extremt mycket längre tid innan någon får börja fylla det igen. Längre än det tagit förut. Hur står man ut? Jag kan säga, att det är för att jag vet att det kommer
vara värt det.


Nu sitter jag och pratar med en helt annan verklighet. Någon som inte är inom räckhåll och som på ett sätt är en främling, men som ändå har sett den nakna sidan av mitt nakna och sannerliga jag, den enda som vet allting om mig och som ändå står kvar. Den enda som har min fulla tillit och min fulla tro. Den enda som får mig att se hela mitt liv med klarhet.
M. Utan dig, vore inte min värld vad den är. Hade aldrig klarat mig utan dig.


Sov gott, mina vänner.
L.

Kommentera

Publiceras ej