10 Julklappstips

0kommentarer

När det kommer till julklappar är det alltid lika svårt. Ska man skapa någonting personligt, köpa någonting allmänt eller ska man blanda någonting som är vardagligt och perosnligt?

När det gäller mina vänner har jag verkligen försökt tänka efter. Jag har svårt för att ge någonting som inte är personligt men jag vet att jag har så ont om pengar att jag inte kan lägga ned pengar på för mycket. Så istället har jag tänkt på ett mer personligt sätt - Vad brukar jag göra med den personen jag ska köpa till?  Trots att det kanske inte är jättepersonligt är det någonting som talar mycket på att jag lägger ned energi och tid på vad vi brukar göra ihop.

Tips 1. Till den som gillar kaffe eller te.
Till den personen som alltid dricker te eller kaffe hemma hos dig kan du köpa en stor och mysig kopp som denne kan dricka ur. Köp en massa olika té eller kaffesmaker och fyll koppen med dessa. Köp sedan småsaker som ett presentkort på ett kafé eller en tesil. Beroende på koppens storlek kan du ju sedan fylla på med småsaker som julgodis för att ge julkänsla. Blandat blir dessa småsakerna mycket. Slå sedan in det i celofan, skriv ett fint kort och bind med en massa fina band. Slutligen ser det verkligen stilrent och uttänkt ut. (Någorlunda likt bilden ni ser här.)


Tips 2. Till den som älskar bio.
Det finns en vän du alltid går på bio med eller som du alltid vet går på bio.
Till denne kan du göra en idé väldigt lik den andra. Köp en stor popcorn hållare och fyll hälften med popcorn. Resten fyller du med biogodis och julgodis och längst upp sätter du ett fint handskrivet kort tillsammans med ett bio-kort eller biobiljetter. Slå in det i celofan och bind en massa fina band. Det är materiellt men samtidigt någonting du lägger ned tid på - samtidigt som det är användbart. Klockrent!


Tips 3.
Till bokläsaren.
Det finns alltid någon i din närhet som tycker om att läsa. Om inte nån av dina föräldrar så en morförälder eller en pojkvän/flickvän. Då är böcker perfekt att köpa. Om du har svårt för att veta exakt vilken genre personen tycker om kan du försöka smyga in och se vilka böcker det lutar sig åt eller så går du bara till en bokaffär och ser på bästsäljarna och väljer den som är mest intressant för dig. Då kan man alltid ta nån av böckerna och spara kvittot och låta personen byta om denne inte är nöjd. Annars kan man alltid köpa ett presentkort så att personen kan få gå och köpa själv. En bok är lätt att slå in och kan göras i vanligt julklappspapper och inte just celofan. Celofan kan användas när man köper flertal böcker. Då kan man först slå in böckerna och knyta en band runtom dem för att sedan slå in dem i celofan. Celofan gör lite extra för att piffa upp känslan bara.


Tips 4. Till materialisten.
Till den personen som man verkligen har svårt för att hitta någonting till kan man tänka materialistiskt. Till någon som sin mamma eller pappa kan man alltid hitta smycken eller accessoarer som är nödvändigt. Halsband och örhängen är lätt att hitta till jultiden precis som vissa klockor är satta på rabatt. Till lillebror eller pojkvännen kan man alltid hitta en fin tröja eller ett par kalsonger. Läderarmband eller ett par skor. Det är bara att se sig om i affärerna för att hitta någonting vanligt som går att slå in. Det är någonting du åtminstone vet att de kommer använda.

Tips 5. Till den ytliga.
Killar som tjejer är faktiskt mer måna om sitt utseende än de erkänner. Alla använder sig av olika produkter och killar använder mer än man tror. Om du vet att din pojkvän eller bror ofta står framför spegeln eller fixar till sig lite extra är det perfekt med produkter för hans hud. Ansiktsmasker eller lugnande hudlotioner är superbra som julklapp tillsammans med en godluktande Axé eller en god parfym. Och killar, ni kan köpa precis samma sak till er flickvän.


Tips 6. Till den som flyttat hemifrån
Om du är i den åldern jag är i nu då de flesta av dina vänner flyttar hemifrån så kan jag lova att det alltid finns någonting denne behöver. Jag som nyligen flyttat hemifrån kan lova att det finns hundratals saker som vi är utan emellanåt, saker som vi slår oss i pannan med och tänker "Amen Åh!" Så om du vet vad din vän saknar så skaffa en liten korg med småsaker som du fyller med hushållssaker. Om du inte riktigt har koll på vad denne behöver är ett presentkort på ikea alltid en julklapp som uppskattas!

Tips 7. Till den du vill ge någonting riktigt personligt
Sen finns det den vännen du är extra nära, som du vill ge någonting extra. En julklapp jag själv har fått och som jag innerligt uppskattar .. och det är en minnesbok. En bok med fotografier och texter då du fyller i så många sidor du själv vill med uppmuntrande ord, minnen och fina stunder. Sedan lämnar du några sidor som denne sedan själv kan fylla på. Det är en perfekt julklapp för den vännen du känner extra bra och som du vill dela många minnen med.



Tips 8. En heldag.
Om det finns en kär vän du känner att du inte bara vill ge någonting till så kan du skriva ett fint brev och förklara att du vill ta med denne en heldag på stan, bjuda på lunch och mysa bland affärer. Det finns ingenting mer värdefullt än tid från dig själv.

Tips 9. Krydda upp kärlekslivet
Vill du göra någonting för att du och din partner ska lägga ned lite extra tid på varandra? Krydda upp sexlivet och de romantiska tiderna? Denna julklappen är perfekt för det. Flera av mina vänner äger detta spelet och jag har fått höra både roliga och sexistiska historier som gjort att partnerna lagt ned så mycket tid för varandra. Spelet går ut på att man under olika veckor drar ett kort och på kortet står det vad denne ska göra för sin partner. Det verkar hittills högst uppskattat. Spelet heter "52 weeks of Romance" och finns även på svenska.

Tips 10. En stjärna
Sist och vad man hade kunnat anse vara minst, men för mig störst.. En stjärna.
Priset för att döpa en stjärna till vad du själv vill är inte så dyrt som man förväntar sig. Det är dock inga pengar jag har att slänga ut bara sådär, men 700 kronor. (Just nu finns det dock många erbjudanden runt omkring för 300 och andra priser, men det är det fasta priset jag sett än så länge). Det tycker jag det är värt för någon som är väldigt, väldigt speciell. En helt egen stjärna är någonting jag alltid drömt om att få. Stjärnorna talar för någonting väldigt, väldigt speciellt och jag tror det kan göra vem som helst väldigt, väldigt glad.. och jag tror framförallt att det får någon att känna sig väldigt uppskattad och viktig.

Nu har ni sett 10 olika julklappstips och trots att det är sent ute för mig att egentligen skriva om, finns det vissa som fortfarande har några sista minuten julklappar kvar och då har ni kanske dessa till tips!

Oavsett hoppas jag ni är nöjda med vad som ligger under granen.. och att ni kommer bli nöjda när ni öppnar era egna på julafton:)

Have a good evening!

Kommentera

Publiceras ej