Politik

0kommentarer

De senaste två veckorna har jag försökt följa med i alla vägar kring politiken. Det är inte helt lätt, speciellt inte för en tonåring. Det har alltid varit omgivningens röster som påverkat mig men när jag frågat "varför" har jag fått lika lite svar som jag får på tv:n eller artiklarna man läser.

Jag har följt aftonbladet, kvp, sydsvenskan och tv 4a .. och läst artiklar och "kommentar-bubblor" där man kan läsa svenska folkets diskussioner och åsikter.. och ikväll var sista chansen för Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt att tala till oss alla.. Men jag måste säga - Mona Sahlin uttrycker sig på ett sätt som jag förstår - och eftersom jag själv så lätt sätter mig in i situationer - oftast för de som har det svårt - håller jag med henne i punkten på sjukförsäkringen.. Men jag litar inte överhuvudtaget på bilden hon målar upp. Hon svartmålar det andra partiet och visar inte vad som är bra med hennes eget.. Av Reinfeldts tal förstod jag kanske hälften.. han borde tala så även de inte så högst utbildade förstår, haha! Reinfeldt framstår även som lite känslokall(vilket är ett minus hos mig) men han verkar också mer stabil och mycket mer realistisk.. och min instinkt säger att jag borde lägga mig röst på honom. Lyckligtvis röstar jag inte i år så jag litar på Svenska befolkningen och får sedan se vart Sverige är om 4 år.. men jag tvivlar på att saker och ting är mycket annorlund(jag har nämligen inte märkt någon skillnad under åren jag har levt - antagligen för att jag varit för liten, men i år har jag varit uppmärksam.. och jag har naturligtvis märkt en skillnad, särskilt på mina nära och kära - måååånga av dem har inte det lätt, men så undrar jag.. vilket parti och vilken regering kommer göra det bättre för dem?

...och det har jag inte fått svar på än..


Kommentera

Publiceras ej