Klädinsamling

1kommentarer

De senaste dagarna har jag haft en riktig turbulent åktur. Mina känslor har verkligen gått upp och ned och jag har slagit i huvudet samtidigt som jag fallit så långt ned som man kan komma och flera dagar har jag suttit med suget i mig. Jag har dragit mig själv från datorn och sagt "Suck.. hinner inte idag".. och sedan gått ifrån. Dagarna har gått förbi lika fort som vanligt. Jag har haft fullt upp med antingen studering till prov eller andra läxor.. eller rent av vänner och umgänge. Julmarknaden har ju varit, en dag jag förväntade mig mysa mer än jag gjorde. Jag missade i för sig Höllvikens julmarknad för att jag ville se Malmös, som var en stor besvikelse. Varken glögg, lussebullar eller pepparkakor stod på plats så chinabox fick bli vår middag, men fel på det är det aldrig!

Men mitt i all denna röran av min känslomässiga våg.. fick jag en inspirerande tanke jag så länge tänkt på. Jag har tänkt och lekt med tanken på att ställa upp som volontär på Stadsmissionen för hemlösa. Jag hade mer Julafton som mål, antagligen för att slippa den.. vanliga traditionen konstigt nog och dela värme med nya människor. Men en dag kände jag att vardagen inte var bra nog och mamma sade "Ring dit.. Ring dit och kolla vad du kan göra."
Jag slog upp numret och bredvid fick jag syn på ordet "Soppmässan".. Jag ringde numret och fick kontakt med Bengt Andersson. Vi bestämde träff denna onsdag klockan 17.00.. Men när jag väl satt där och tänkte på de hemlösa jag skulle ge mat till kunde jag inte undgå en annan idé.
En klädinsamling.
Med tanke på den kalla vintern som kommit och snön som nu fallit finns det hemlösa som både fryser till döds och får svåra köldskador. Vi ser dock alldeles för lite artiklar om det.
Ett par minuter ringde insamlingens ansvarige Cecilia och uppmuntrade starkt förslaget. Hon förklarade att vinterkläder är något som verkligen behövs och är eftertraktat. När vi lagt på kände jag glöden i mig.
Det var detta jag väntat på, detta jag skulle göra.. Så jag skrev snabbt runt sms angående klädinsamlingen och gjorde ett evenemang på facebook som jag bjöd in 500 vänner till. Hittills har 18 tackat ja. Det betyder 18 påsar med kläder och saker som behövs.. eller mer om de alla har två påsar var eller mer.  Idag har de första påsarna kommit in. Två stora sopsäckar med vinterkläder och en halv påse med skor. Jag kunde inte undgå att känna glädje när jag satte in dem i förrådet idag. - Detta kanske kan rädda någons liv. eller åtminstone göra det lättare.
Så om ni vill vara del av detta - kolla igenom era garderober och se om ni kan hitta någonting. En tjocktröja ni inte använder.. eller en jacka som ni slängt upp på vinden. Eller ett par gympaskor som inte passar. Vad som helst - minsta lilla grej gör skillnad.
Vinterkläder såsom jackor, vantar,mössor, halsdukar, filtar, täcken, skor,tjocktröjor och byxor av alla slag är starkt eftertraktat.

Jag ber om ert stöd för att göra liv lättare.

Bor ni inte i närheten av Malmö så kan ni alltid ta reda på var stadsmissionen finns i er stad. Det finns även contrainrar överallt där kläder kan skänkas som går till hemlösa. Skänk du också. Du gör skillnad.

Jag kommer uppdatera angående detta och hur det går till.
Hoppas ni följer det.

Varma kramar,
Louise.




1 kommentarer

madeleine

08 Dec 2010 23:21

så sorglig. Och så bra.

Kommentera

Publiceras ej