Change the world - Impossible?

1kommentarer

Jag är någorlunda tillbaka nu. Jag har funnit mig en liten dator som jag kommer kunna uppdatera med.
men jag tänker inte berätta vartenda detalj av det som har hänt de senaste veckorna, utan jag börjar med en liten genomgång.. och sen ska jag försöka ge er ett budskap.

De senaste dagarna har jag varit väldigt lycklig. Jag har haft stunder som varit väldigt högt uppe och dagar som har varit fantastiskt bra. Vi har firat studenter. Peter tog stundenten.. Han såg så lycklig ut. Jag har nog aldrig sett honom le så mycket som han gjorde den dagen. Det värmde. Sen var det även Lille och där mös vi en stund först med god mat och härliga människor.. och sen var det Bea, och hennes student var bara underbar. Det var så goa människor, de närmaste vi har just nu trots några jobbiga tillfällen, men då fanns vi för varandra. Och sen var det Lukas, som vi ledsamt nog inte hann hem till .. och inte Sanna eller Andre heller, men vi tänkte på dem. Men AB och Anton hann vi hem till .. och det var bara så bra. En oändlig lycka måste jag säga. Och som ett perfekt slut på dem dagarna gav Peters mamma oss ett förslag.. Eftersom tältet skulle stå uppe över helgen så kunde vi väl utnyttja det?
Så vi bjöd hem alla våra närmsta, hela gänget.. och grillade och gjorde god mat och under kvällen fylldes det på med folk och tillslut satt vi där och avslutade helgen bättre än jag trodde var möjligt. Så jag har njutit .. och jag har mått så bra. Och det är tack vare mina vänner.. Utan er vet jag inte vad jag hade gjort.
Tack för 3 fantastiska dagar .. och jag kan inte vänta på alla dagar sommarn har att erbjuda!

Och resten av dagarna har väl varit upp och ned. Man har haft en oerhörd stress de senaste skoldagarna och man har blivit trött och uppriven, men nu är det över. . och saker har börjat ordna upp sig och man kan vila igen och njuta av det som nu kommer. Man har inget att tänka på, utan låter livet gå som det vill and.. you make each day count.


which leads me to my next point..
Jag såg precis "Pay it forward".. igen. Men det var ett tag sedan sist och det spelar inte roll när man ser denna filmen, för vartenda gång gör den lika mycket skillnad och har exakt samma påverkan. Danni och jag satt som både förstenade och skrattandes och tillslut .. gråtandes. Det är en sådan charmerande film med en tro på att världen kan förändras.. och får en att vara tacksam för det liv man har och det det innehåller. Ni som har sett filmen vet vad den går ut på, vad den innehåller.. Men ni som inte har gjort det .. Ni ska få lära er någonting nytt. Livet är inte gjort för ingenting. Världen är inte bara.. skit. Människor är inte helt meningslösa.. Man kan göra något för någon, man kan få någon att må bättre, världen kan förändras..
När Michael Jackson dog så gick världen tillsammans, för att sörja, stödja varandra. Och när tsunamin skedde i Thailand så gick världen tillsammans för att göra vad de kunde för att hjälpa.. Och när 9/11 skedde.. så blev folk skärrade, rädda.. Men framför allt kärleksfulla, hjälpsamma .. och i en situation av tomhet.. fanns det hopp. Det är inte omöjligt. Om någon börjar så finns det en chans att det kan gå.. om någon börjar så kan det startas.. Och nej, man måste inte göra någonting stort.. Det kan vara något så litet som att förlåta någon.. Och det kan vara något så litet som att ge någon ett leende.. Nästa gång du ser en uteliggare på gatan så låt inte fördomarna skena iväg, utan stanna till och tänk efter, se vad du har i din plånbok och gå fram och ge dem vad du har.. eller så gör du något så impulsivt som att gå in och köpa en filt och lägga den över honom/henne. Hjälp någon studera. Gör någonting. Observera de närmaste människorna du har omkring dig, titta efter och var obsarvant.. Om du har ögonen öppna så kanske du ser att någon i din närhet behöver hjälp men inte vågar be om det.. eller.. så kanske du finner en främling i nöd och när du har gjort det, när du hjälpt någon.. så förklara för den personen att hon/han inte får lov att tacka, utan han eller hon måste lova att göra någontiing för någon annan. Det går, det är möjligt. Och jag vet redan vart jag ska börja.
Stats Missionen - hjälpa hemlösa.
Efter sommaren ska jag spara ihop en viss summa varje dag - 10 kr till 100 och efter ett halvår ska jag se vad jag fått ihop och sedan ska jag gå ut och se om det finns något en främling behöver som han/hon inte kan skaffa på egen hand.
Och sen måste jag tänka på mitt tredje alternativ..

Men jag tänker börja nu. Och jag börjar nu. Och det första jag gör, är att dela med mig av denna videon till er, som ni sedan ska visa för andra, antingen vänner, bekanta.. eller så kan ni visa den för främlingar. Bara gör det, skicka det vidare. Pay it forward. Det kan ändra någons liv..


1 kommentarer

mamma

18 Jun 2010 11:41

jag är så stolt över dig..tänk om alla kunde tänka så..puss!

Kommentera

Publiceras ej