Snö,snö och mer snö!

0kommentarer

Vilka dagar det har varit.. Igår var första gången på stadsmissionen. Det var helt okej. Det är väldigt kristet och vi började med gudsbön i kyrkan.. eller vad det nu heter. Och då är det sånger som ska sjungas och böner som ska bes och ljus som kan tändas. Och jag antar att det kan anses vara mysigt, men för mig som absolut inte tror på den kristna tron.. var det nästintill pina att sitta och höra hur jesus går med oss och bär oss och helar oss..  men jag såg istället mig omkring på de människorna som jag lätt kunde se ha det värre ställt.. och såg hur deras ögon glödde av tro när de såg på målningen på jesus och folket. När jag sedan följde en man som luktade rök och hade slitna glasögon på sig med många lager kläder så såg jag honom gå fram till krubban med gestalten av jesus som bebis.. och såg honom knyta sina händer och be och jag antar.. att vissa har inte annat än den tron. Tron på att någon är där och lyfter en igenom livet, om det så må vara jesus.. Så när vi fick gå fram och tända ljus så bad jag om något fint för dem omkring mig. Jag kommer inte gå på detta fler gånger. Det är inte min grej att sitta i kyrkan, jag är mer buddist än någonting annat.. när vi sedan kom ned och hade dukat upp och förberett maten så var det dags för dem i kyrkan att komma ned. Det var inte särskilda hemlösa som kom, utan det var folk som har det svårare ställt.. Som bor ensamma och har svårigheter som behöver socialkontakt och varm mat. Så det var väldigt lätt.. Förbereda.. välkomna... prata.. äta.. prata.. diska.. gå.
Det kanske inte är just det jag är ute efter att göra, men jag tänker ge det några chanser till och sedan se hur bra det känns för mig eller om min närvaro faktiskt känns.. onödig. Klädinsamlingen ändå är någonting jag kommer fortsätta med, för där vet jag att jag gör skillnad. Men jag gör ändå något av mig själv, vilket känns bättre än att jag ligger och gör ingenting.

Idag har det varit lite av en både bättre och värre dag. Jag vaknade tidigt av att Malloo slickade mig i ansiktet. När jag sedan såg mig i spegeln såg jag att mitt vänstra ögat svullnat upp. Jag tryckte på påsen under ögat och jämförde med det högra ögat som såg normalt ut. Vad i .. ?
Ögat var svullet med en stor påse under vänsterögat. Det gjorde inte ont, men såg jävligt ut.. Som att jag fått en blåtira. Jag övervägde att inte ta mig in till skolan, men när jag sovit ytterligare en halvtimme tog jag på mig mina jeans och en tjocktröja som skulle värma. På vägen in började jag redan bli sur när vi kom till Vellinge ängar. Kön var lång.. och längre vid hököpinge.. och efter en och en halv timme var jag framme i skolan... bara för att få höra att lektionen jag skulle ha var inställd. Irriterad tog jag bussen hem.. men hoppade av för att vänta på Danni som var påväg in. Henne tog det fyra timmar att komma in pga bilolycka. Efter att ha frusit i en timme och tappat känslan i båda mina ben kom en buss och jag åkte till hansa för att vänta på henne. Efter ytterligare en halv timme kom Danni äntligen fram och vi släpade oss på skakiga ben till McDonken. Efter en sådan här dag förtjänade vi att njuta av något så gott.

När energin var tillbaka och vi njutit av maten i lugn och ro gick vi tillbaka till bussen. Den skulle gått tio över. Jag mötte Karro som stått där sedan tjugo i.. och utan buss. Vi stod flera stycken på skakande ben och undrade över vilka kylskador vi skulle få innan bussen skulle komma.. Flera på hållplatsen ringde skånetrafiken och efter ytterligare 40 minuter kom äntligen bussen och tog oss hem.

Dagen har gått fort. Jag somnade ovilligt framför datorn när jag kom hem. Det var inte riktigt meningen, men vaknade plötsligt av pappas röst utanför fönstret. Då var det bara att resa sig och följa med honom till toppen.
Vi hämtade mitt synpapper på vägen. Jag gjorde synundersökning igår och det gick super. Jag hade superskarp blick sa hon.. så nu är det bara hälsodeklaration och sedan är det riskettan nästa vecka. Shit.. det drar verkligen igång nu! Läskigt.. Jag hoppas verkliigen jag kan klara det!

Peter Jöback ekar nu i mina högtalare. Jag har skaffat mig en jullista på spotify och "Guldet blev till sand" var ett tvång att ha med. Barntiden var så mycket härligare som liten, särskilt juletiden.. Den var den bästa på året. Det kan nog bli rätt bra i år också.. Jag har jobb på julaftons morgon vilket jag ändå tycker är rätt mysigt, att mysa med vovvarna.. Tror dock inte jag kommer tycka det blir roligt att cykla ut i den snö som ligger på marken.
Sedan väntar kalle anka och company och hela mysiga familjen. Det kan bli bra.. men just nu vill man bara ta en sista minuten resa någonstans och uppleva ett äventyr.. Nåja.. Det kommer väl.

Ikväll väntar mat och någon bra film.. Skolan blir det inte imorgon, pga vädret som dessutom blir värre under kvällen. Nästan en halv meter snö ligger nu på marken.. underbart när man kan njuta inifrån.

Mer uppdatering kommer så fort jag fixat datorn..


Ta hand om er.. och klaga in på busskaoset ., njut av att det finns lite drama i vardagen.. och njut av att julen kommit tidigt!

Kommentera

Publiceras ej