Something new..

0kommentarer

.. and something that might be life-changing.

Jag vet att jag alltid överdramatiserar. Hah, det är väl en del av den jag är. Dramatiken. Och jag har alltid varit den, som dragit på mig andras problem. Jag vet inte varför, men jag har inte problem med det. Kanske bara det att det tynger axlarna lite. Så .. istället för att låta något göra mig tyngre, tänkte jag prova på att göra någonting annat. Efter den tunga filmen "My sisters keeper" igår, blev jag så inspirerad till att inte bara sitta här.. Sitta
här och göra ingenting. Gå i skolan, handla lunch varje förmiddag.. Köpa en tidning och en läsk till. Eller en glass på sommaren. Naturligtvis är det okej för mig att spendera mina pengar på sådana saker också, ibland är det nödvändigt. Men .. om jag slutar spendera, just för att jag kan spendera, kanske jag finner att jag har lite mer över än vanligt. Så tänkte jag - var gör jag av dem pengarna?
Sparar. Japp.
Vill jag resa snart igen?
Utan tvekan.
Men medan någon sliter med vardagen varje dag - med epilepsi, MS, cancer, hemlöshet... eller handikapp så sitter jag och oroar mig över hur jag kan spara ihop för att få det extra bra.. Så istället för att ha det såhär extra bra påbörjar jag någonting nytt.
Det kanske inte är förändrande, det kanske inte hjälper någon överhuvudtaget .. kanske inte mig heller. Men någonstans måste det väl göra gott?
Så denna månaden tänker jag spara ihop allt jag kan till cancerfonden. Varje vecka tänker jag leva som jag alltid gjort och jag tänker göra mina vanliga rutiner, men istället för att handla den extra tidningen eller den extra drickan.. så tänker jag tänka efter varenda gång jag handlar, och så ska jag tänka "Vad klarar jag mig utan?" - i slutet av veckan, ska jag se hur mycket jag fått över och lägga över det i kuvertet. Om 4 veckor - alltså startar jag idag, den 30 Augusti och slutar den 30 September, ska jag se hur mycket jag fått ihop. Jag kanske inte får in tusentalskronor, men jag får in något. Och varenda krona spelar roll .
Men det finns en gräns. Jag måste ha samlat ihop minst 500 kronor för att skänka.
Så idag börjar vi.. och vad är då starten på?
Jo idag, har jag räknat ihop att jag fått ihop exakt 74 kronor sedan förra veckan.

Så den 30 Augusti,
Vecka 1 - 74 kronor.

Och klarar jag detta denna månaden, - så ska jag fortsätta spara ihop såhär varenda månad fram till nyår.
Tror ni jag kan göra det?
Har ni några tips eller hjälpmedel?
Vad som helst för att detta ska gå extra bra:)

/L.

Kommentera

Publiceras ej