Malmöfestivalen

0kommentarer

De senaste dagarna har kroppen mått mindre bra. Jag har haft lite smått halsont och legat torr i halsen på nätterna och det spelar ingen roll hur mycket jag druckit, det känns ändå som att någon har dragit ned en kniv i halsen på mig. Och när jag nu bott hos Danni de senaste två nätterna så har vi varit på malmöfestivalen och varit ute till 4, vilket gjorde det hela värre skulle jag tro..

Men torsdag och fredag har varit bra. Danni och jag mös hela torsdag kvällen med "Hachiko" och satt efter i ren tystnad och när vi sedan såg på varandra så brast vi ut i skratt. Efter en halv film av tårar skrattade vi oss igenom det.. tills vi återigen bara satt tysta. Hachi.. En otroligt vacker, men .. åh.. vilken jobbig film. När vi började gäspa tog vi chansen och släckte snabbt omkring oss och gick sedan och lade oss.. Man blir ju alltid så trött efter man gråtit. Men när vi låg där, i sängen.. så fick vi överskottsenergi. och där låg vi och såg på en massa tabbar svt gjort.. och vi skrattade och vi skrattade och vi skrattade.. och tillslut skrattade vi tills ögonen bara föll ihop och vi föll i djup sömn.

Ett par timmar senare ringde klockan. Dags för mig att åka till skolan. Jag kom till min enda lektion - textkommunikation, vilket var just det jag behövde. Det var allt ifrån utveckling av texter till att gå på bio och skriva recensioner av filmer.. till att recensera en fotbollsmatch till att skriva dikter och journalism .. och allt möjligt. Ännu bättre var det att vi bara är 7 stycken i gruppen. Då kommer man kunna fokusera mer och inte behöva skämmas under muntliga övningar eller skämmas om folk behöver läsa ens texter.. vilket hon har sagt att folk ska och det är jag lite tveksam till, det beror på hur personliga texterna är..

Lektionen gick fort så jag åkte hem och då blev det klippning - skönt att bli av med det slitna håret - så det är precis över axlarna och lite upptaggat nu. Mycket fräschare och lättare - skönt som satan! - Tack Petra, som alltid ställer upp .. i sista minuten eller på lediga dagar. Du är guldvärd!

När jag väl kom hem till Danni så lade vi oss för att se på tv.. men mina ögon föll ihop. Enligt Danni hade hennes pappa och hon stått och kollat på mig när jag legat med öppen mun och sovit som en gris.. Hahah.. Och tillslut vaknade jag - nästan rädd.. För jag var kallsvettig, genomsvettig.. Så pass svettig att det rann över ryggen när jag reste mig men frös samtidigt och kände mig ändå jättevarm så jag sprang ut och ställde mig med armarna uppåt - men .. då var det ju kvavt ute.. såklart.. så jag sprang in på toa och sköljde av mig. Bättre. men fortfarande varm... Men det var ju bara att bita ihop.
Vi började göra oss i ordning.. Danni däruppe och jag lyckades göra mig i ordning lite smidigt vid tvn eftersom One Tree Hill gick.. och tillslut blev vi klara och då satte vi oss i det någorlunda svala uterummet och tog oss en god cider och spelade lite kort innan det var dags och dra in:)

Men tiden gick fort och sen satt vi på bussen, en knökfull buss påväg in till stan - kissiga så... in i .... och när vi väl kom fram var vi inte bara tvungna att betala ,utan att stå i en jäkla lång kö.. och sedan började kvällen på malmöfestivalen.. Men att vara på malmöfestivalen som minderårig är inte det roligaste. Vi har inte särskilt ställe vi kan gå in på eller sitta på, utan åldersgränsen är 18.. så vi får gå runt och gå runt och gå runt .. bland stånden. Kolla in stortorget. Kolla in gustav.. Men vi fann några goa grejer iallafall - som gav oss.. sådan extrem Gran Canaria känsla att vi nästan trodde vi var tillbaka. Vi hörde den spanska musiken och drog oss mot den utländska samlingen och när vi kom runt scenen såg vi "Dirty Dancing 2" live .. men med vanliga människor, äldre som yngre, utländska som dansade med sådan känsla att man nästan tappade hakan. Vi drog oss in i samlingen men när vi såg att våra steg inte riktigt stämde ihop med deras drog vi oss ut. Vi stannade på utkanten och höll koll på folket och såg några extra som verkligen kunde dansa!
Efter att vi gått lite till och blivit uppraggade av folk ifrån afghanistan... och ifrån äldre ... och ifrån nån svenskar som inte kommer med andra kommentarer än "fjortisar" fick vi äntligen tag på några goa vänner - och kom äntligen in på öltältet. Så där satt vi och delade på en cider och umgicks med folk som vi inte träffat eller umgåtts med på en väldigt lång tid.. Och tiden går fort när man har roligt och plötsligt stängde dem. Så det var bara för oss att resa på rumpan och dra oss vidare. Vakten tipsade oss om Lilla Torg och jag suckade åt åldersgränsen. Men vi gick dit och såg alla de mysiga barerna där det var smockat med folk men ändå lugnt.. Det såg så mysigt ut. Det hade varit så.. härligt och bara få sätta sig där och njuta lite. Hade vi varit utomlands nu så hade det varit "Ah, blondies, come here, come here" överallt.. men i Sverige står vakterna och tittar på en precis som att.. "och vart tror du att du är påväg?" .. Självklart gör dem rätt för sig.. But.. It sucks to be young, you know..

När klockan slagit två drog vi med dem andra till Mcdonalds och bestämde oss för att köpa hem hämtmat, så vi köpte två cheeseburgare och drog oss sedan mot bussen - som naturligtvis överfylldes, men vi kom åtminstone hem.. Men när vi kom till Höllviken hade bussen runt Höllviken slutat gå - och den skulle vara extra insatt - my ass..  Och eftersom jag hade utslag på benen, hade huvudvärk, var förkyld och hade ont i halsen så kände jag inte för att gå hem .. Så vi sökte igenom våra väskor och fick ihop tillräckligt mycket pengar till en taxi. När vi kom hem hamnade vi vid köksbordet och jag hann äta ungefär halva min hamburgare när jag kände hur äckligt det var. Nattamat brukar vara gott men det var nästan vidrigt att äta nu och Danni såg på mig med precis samma min så vi slängde skiten. Nu fick det vara nog. Aldrig igen.. fyfan. Denna gången var vi åtminstone trötta nog för att somna direkt.. Och det gjorde vi.

Och nu är det lördag och jag har äntligen kommit hem. Jag sitter nu i vardagsrummet och ser på "BB", förlossningskliniken och gråter som en gris till dessa fruktansvärt vackra födelser! Haha. Jag är så löjlig!
Idag är det öppningsdagen för Malmöfestivalen - Rix Fm,  idol-artister spelar.. Familjen och några andra band. Jag ser på facebook att alla ska in.. Men inte jag. Inga band jag bryr mig om egentligen, men hade varit kul och träffa folk .. Men eftersom vi har en strand"fest" varje år med familjen och familjevänner så känner jag hellre för att vara med dem, så jag ska nu bara ta en dusch, äta spaghettisoppa och sedan dra på mig något skönt och cykla ned där för att göra dem sällskap:)







Hoppas ni får en trevlig helg.. och om ni ska till Malmö - så kan vi mötas där på onsdag!
xoxo.
L.


Kommentera

Publiceras ej