Gran Canaria, day 4.

0kommentarer

Det kliar i mina händer, av att få skriva ut... Men när jag sitter med Saving Private Ryan framför mig så får jag sådan ilska i mig att mina fingrar istället knäcker sig. Det spelar ingen roll hur många gånger jag ser denna filmen ,eller  liknande filmer.. Jag känner lika mycket hat varenda gång jag ser dem. Jag såg precis den enda delen i Saving Private Ryan som jag innerligen hatar - när en tysk sticker igenom kniven i hjärtat på en soldat.. Hur faaan.. kan man vara så jävla hjärtlös? Hur har man förmågan att vara sånt.... om ord nog för det finns. Och sedan kommer bilder ifrån resten av andra världskrigets historia upp. Och självklart är det lika hemskt på både hållen.. Självklart är döden lika fruktansvärd på alla håll.. Men sedan jag var liten, har mitt hat för tyskarna under andra världskriget funnits,och det brinner än idag. Men sen säger Tom Hanks något som värmer hjärtat.. "Änglar på våra axlar" och det är precis vad dagens soldater är...



Gran Canaria, dag 4.
När vi vaknade dag 4 så insåg vi hur fort dagarna hade gått. Imorgon var det dags att packa och sedan var vår enda chans för en sista utekväll på måndagen. Så eftersom vi skulle ta det lugnt imorgon så bestämde vi oss för att göra något bättre av denna kvällen. Och morgonen började bra. Vi var uppe tidigt och åt god frukost och gladde oss över de glada ansiktena vi mötte påväg till poolen. Vi hade mött vaktmästaren nästan varje dag nu, en lång,stor man med ett stort leende.  Det är otroligt att så många människor är så lyckliga här! Och att möta sådan glädje vara morgon, dag och kväll förgyllar ens dag mer än man anar!
Efter ännu en lång dag vid poolen - med extrem värme och mycket bad, så började saltet i poolen torra ut huden så i ett försök att inte bli varm fällde jag upp parasolet och lade mig i skuggan med min bok, men efter ett par minuter började svetten rinna igen så jag lade jag med en suck ned boken igen och fällde ned parasolet. Var man lika varm i skuggan så kunde jag ju lika bra ligga i solen.. Men Danni och jag var än en gång på samma ruta idag. Vi hade båda huvudvärk så i ett försök att bli bättre satte vi oss vid poolbaren och åt lunch och drack så mycket som möjligt. Det hjälpte för stunden och efter att ha fått lite mer energi bad jag danni ta mina grejer och så dök jag i den avsvalkande poolen. Det var nästan det bästa jag visste - att dyka i poolen efter lunchen, när man fått i sig värme och energi. Jag vet inte varför, men då var kroppen i harmoni.  Och efter att Bengan än en gång underhållt oss med sina torra skämt gick vi upp för att slappa lite i lägenheten. Vi gjorde några mackor och vankade av och an medan vi mös lite. Tillslut satte jag mig på balkongen med boken i knät. När jag läser så är det som att komma hem. Jag slappnar av och ser lite mer av vem jag verkligen är. Det är oerhört befriande. Kalla mig boknörd om ni vill det, men böckerna är det som får mig att finna den jag är, alltid.  När jag läst något kapitel gjorde Danni mig sällskap. Eftersom jag inte såg upp så antog hon att hon kanske störde, så hon sade försiktigt
- Du kanske ville va för dig själv lite..?
Jag log lite åt tanken. Jag märker aldrig av att jag blir mitt självständiga jag ibland och uppskattade att hon sett det. Men hon störde inte, naturligvis gjorde hon inte det.
- Nej hjärtat, log jag med ett snett leende och såg på henne. Du stör inte. Jag kanske är lite mindre rolig dock.
Jag lyfte upp boken och nickade. Hon log och satt kvar ett par minuter till.
- Ah, sa hon plötsligt och reste sig.  jag kan göra något annat.
Jag kände mig dum mot henne, men förstod att hon inte hade något emot min självständighet, utan respekterade det. Hon gick in utan att jag tänkte på vad hon gjorde. När jag suttit ett tag så avbröts jag av en kamerablixt i ansiktet.. och där satt jag med turban på huvudet och morgonrock ute på balkongen.. Sexigt. Hon log och gick sedan in och lade sig framför tvn med en chipspåse. Det fanns inget intressant - svt hade inget mer än jeopardy av något slag eller så var det amerikanska nyheter, which was watchable, but not 24/7..
Plötsligt ringde det på dörren och vi såg konstigt på varandra.
-"Vem skulle ringa på här?"
Eftersom jag var så inne i mitt läsande så gick Danni för att öppna, men när hon inte svarade när jag frågade vem det var så reste jag mig för att se efter. Och chockad nog såg jag den blonda killen ifrån poolen stå utanför dörren. Jag såg konstigt på honom och utbrast "va?" och brast sedan ut i asgrav. Han tittade konstigt på mig och sade sedan något på norska. Jag skakade generat på huvudet medan jag fortfarande skrattade. Danni svarade bara med "va?"och när jag sedan hörde "besök?" så trodde jag han fråga om vi hade besök så sade jag nej och då såg han chockerad ut. Jag frågade genast "eller va?" och då förstod jag att han fråga om han fick komma in på besök.. Och sedan satt han där, i ungefär två timmar.. och utan att han förstod svenska och vi knappt norska, försökte vi finna ett sett att kommunicera. Han var enbart 16 och gissade på att vi var över 20.. och då undrade jag hur han vågade gå in till oss? Då svarade han att han tänkte ljuga om sin ålder.. Tillslut började han gå oss lite på nerverna och vi försökte hitta anledningar som att vi skulle duscha och diska för att få honom att gå, men .. han stod kvar. Och han väntade medan vi gjorde oss i ordning och började bli närgången, så när jag la mig i sängen gjorde han samma sak och när man fönade håret så började han kramas.. så tillslut sprang jag och danni panikartat till varandra och skrattade och undrade vad vi skulle göra för att bli av med honom. Han förklarade att han skulle åka imorgon och att han var tvungen att hälsa på dem stiliga jenterna innan ju ..Vi log lite halvfalskt och vände sedan ryggen till.  När vi var färdigfixade och även hade spelat kort med honom kom vi på en ursäkt som skulle vara bra nog..
- vi ska ta taxi till nu så tyvärr måste vi gå.. och när han fattat vinken så stod han kvar lite i dörren medan vi försökte stänga och i all hast sa han att han skulle komma förbi imorgon innan han åkte.
- "mm, visst" svarade vi ointresserat och blev äntligen av med honom. Danni och jag gav varandra en lång tyst blick innan vi brast i garv igen.
- eeeeeeeeeeeeh.. ?
- awekkwaaaaaaaaaard...

När vi väl kom ut i trapputgången några minuter senare så stod ett nytt äldre par framför oss, nykomna från stranden. De hade kommit under natten och pratat med oss under dagen. De tyckte vi var så vackra att de bad om en bild medan vi genant ställde oss och poserade bredvid varandra. När vi äntligen kom ned till receptionen så satt vår goe vän från Malmö där. Han hade bott här i fem år och har bott i Malmö innan, så vi hade ju extra roligt när vi pratade om our "hometown" med honom. Han beställde taxi och ett par sekunder senare stod den ute på gatan. När vi kom till Playa del Ingles så kom vi på samma ställe som förra gången vi kom fel och när vi hoppade ut ur bilen stod en playboy-tjej utanför så plastikopererad att man blev rädd, kaninöron och så extremt smink att man trodde hon var ett monster. Bredvid henne låg två däckade vuxna människor med sina grejer öppet.. och jag antog att dem inte skulle ha kvar sina grejer länge till. Nu visste vi vägen till Plaza så vi gick direkt dit och hamnade på armbandsståndet igen och jag gjorde ett armband till en vän och köpte sedan den täckningen jag ville ha.. Vi skulle ju inte ut så jag trodde att den skulle hålla under timmarna vi skulle vara ute. När vi kollat lite till längs gatan så bestämde jag mig för att göra en henna. Jag hade tvekat dagarna innan men litade på instinkten idag. Jag ville inte ha något stort och funderade först på mitt stjärntecken på foten, men naturligtvis hade han ingen kräfta så efter många om och men fann jag en fin blomma som satt perfekt nere vid ankeln. Det tog ett par minuter och sedan var det gjort. Efter det bestämde vi oss för att leta efter "Spy bar" som peter rekommenderat men vi kom inte så långt innan de började dra i oss.. Ytterligare två pratade svenska pga förflutna förhållanden i Sverige.. Men vi kom äntligen ur och sprang snabbt in på Café Opera. Som vanligt hälsade dem allihopa med stora leenden på sina ansikten och satte oss vid ett bord där vi fick lite god mat - kött, potatis och bearnaisesås! haha! lite svenskt fick det ju äntligen va..
Efter några pina coladas och mojitos kom Hector med frågan "var ska vi ikväll?" och vi svarade med namn på några klubbar vi varit på - men han hade ingen aning om var dem låg. "Tur det" var min första tanke. Danni började frysa, solfrossan hade tagit ikapp så dem gav henne - gulligt nog - först en bordsduk och sedan en filt så att hon skulle bli varm och dem höll oss ständigt under uppvaktning. Så när vi betalat bestämde vi oss för att charmera lite tillbaka.. så vi köpte tre rosor och lade med pengarna och naturligtvis hämtade hector den och gav oss vars en puss på kinden medan han var "hänförd".. well.. åtminstone av en av oss;)  han var stenförtjust i Danielle.. !
När vi började gå så såg dem alla besvikna ut så vi sade att vi lovade att komma tillbaka.. vilket vi inte gjorde. Istället gick vi lugnt och letade efter taxi och åkte hem. Vi var färdiga och hade huvudvärk och solfrossa, så det var lika bra för oss att lite på våra instinkter.. Men när vi kom hem var vi naturligtvis inte trötta. Klockan närmade sig midnatt så egentligen var det bra för oss att sova och gå upp tidigt när vi ändå hade en lång dag imorgon.. Så jag läste en extra timme, för att bli trött och sedan låg jag halvvaken återigen.. Men förr eller senare skulle kroppen bli trött nog och ögonlocken falla ihop, så jag slappnade av och lät sömnen finna sin ro..

















Kommentera

Publiceras ej