The Young Victoria

0kommentarer

Som jag gör vartenda kväll,  så såg jag en film innan jag lade mig och denna gången blev det en romantisk och dramatisk film baserad på historien om Queen Victoria of England. Filmen utspelar sig på 1800-talet och framåt, sådana filmer jag älskar. Och denna filmen var en typisk gammeldags film som samtidigt levererar någonting nytt...Jag vet inte vad det är med mig när det gäller gammeldags filmer, men jag har alltid en oerhört varm känsla när jag är medveten om att det handlar om en äldre historia. Jag blir hemligt nyfiken och exalterad.. Kanske för att jag lägger märke till så många detaljer i dessa filmerna. Blickarna, orden, kläderna, rörelserna, reaktionerna och .. hur man nästan kan känna av deras beröringar... Allt får en helt annan mening och att känna kontakten mellan de olika människorna är nästan överväldigande.Vid flertal tillfällen i filmen kunde man känna med henne - huvudrollen - förvirringen,oroligheten, ensamheten och ilskan men också lyckan,kärleken och styrkan. Jag kan själv erkänna att jag under filmen blev vid något tillfälle så förvånad att jag skrek till och andades in samtidigt så att det kom ut något konstigt ljud, samt att jag som vanligt både skrattade och grät... Och det visar bara att det var bra skådespeleri - då lyckades skådespelarna leverera och beröra på rätt sätt. Filmen är baserad på tiden av när drottning Victora styrde över Storbritannien för många år sedan. Till en viss början fick man följa hennes turbulenta regeringsår och hur hon som ung och omedveten blev utnyttjad och på något sätt styrd av sina närmsta. Hon var förvirrad men väldigt,väldigt stark.. Och hennes styrka gav resultat. Hon träffade någon som vid första ögonblicket fångade hennes hjärta, men som relationer gör, tog det tid och deras kärlek tog ännu längre tid, men de startade det på det bästa sättet - genom brev. Brev där han skrev till henne om sitt liv, sina känslor .. och i brev där hon svarade i behov av hjälp, förståelse och känslor.. Och en dag gav dessa breven dem så mycket att de hade lärt känna varandra och öppnat upp sig för varandra som inga andra har.. och därefter får man följa deras romantiska resa som inte blir lika lätt som de trodde och när styret av hennes tron börjat ta över så ser man hur mörkret lägger sig över dem.. men sen kommer det ögonblicket som förändrar allt. . ögonblicket som får en att se allt tydligt och man påminns om vad man har..
Mer än såhär tänker jag inte berätta, utan ni får lista ut själva och se filmen ..


En väldigt bra film, en film med en kärlekshistoria som jag ärligt talat kan säga att jag redan älskar och en film jag kommer att se igen. Sedan är det upp till var och en.. Det är väldigt få i min närhet som står ut med sådana gammeldags filmer.. men om ni gör det, så se den.
(P.s: Den har premiär om 4 dagar)


Kommentera

Publiceras ej