2012.

2kommentarer

Okej .. eftersom en person bad om en recension av mig om filmen så tänkte jag att jag får göra det nu .. Känner att jag skriver om helt fel sak, jag vet inte vad som kallar på mig men mitt hjärta är inte helt med i detta.. men bara för er som är intresserade av att se 2012 ska jag ge mitt bästa!

Jag har inte riktigt.. lagt märke till någonting kring denna filmen, men jag har lagt märke till att jag själv har börjat lyssna mer noggrant på nyheterna kring köpenhamnsmötet, klimatförändringar och dylikt.. Jag finner mig själv mer fascinerad och inser att det de pratar om är verklighet, inte något som händer på film .. Hur som helst.. Filmen börjar mer med personliga perspektiv, så att man får se "huvudrollerna" i filmen och se hur de alla hör ihop .. Och sedan började det hela.. Själva undergången. Så naiva alla människor var, okapabla till att tro på vad som händer när sprickor börjar komma fram i marken .. Jordbävningar.. tsunamis.. och jag fann mig själv så inne i filmen att jag glömde andas av spänning, bet på naglarna(dumt!) och vid vissa tillfällen satt jag och torkade tårarna om och om igen och kände hur händerna ändå blöttes ned..
Det visade verkligen hur världen har system - att de rika lyckas prioritera sina egoistiska själva och att där är så mycket lurendrejeri som aldrig syns. Där är så mycket i vår värld som vi inte ser.. Och sen ... kommer alla dessa naturkatastrofer också säger alla "Men det är på film, det är datoranimerat, sådant händer inte"... Men så som vi behandlar vår värld - varför skulle det inte? Vi säger att det som görs på film inte kan ske i verklighet, men vi ser inte på hur vi behandlar vår värld varje dag med utsläpp och allt vad vi nu gör.. Att just filmen är animerad, gjord av CGI och massa fejkade scener gör inte det omöjligt att hända.. även om det inte är 2012 så kan det vara 30 år ifrån nu! Att just alla dessa naturkatastrofer kan hända tror jag till 100% på och i filmen tycker jag definitivt de lyckats komma med ett.. långsökt hollywood men vackert arbete. . Bara synen av överlevande djur fick en rörd.. Bilderna av hur alla människor oavsett religion eller färg, man som kvinna enades ..gjorde världen till den vackraste familjen någonsin. Och bilderna.. av det ständiga farvälet fick en att inse att man kanske borde tänka på värdet av det man håller kärt varje dag.
Sin familj.
Sin pappa,mamma,lillebror,syster,pojkvän som flickvän, kusin som släkting, som bästa vän..
Om ni någonsin bråkar med några av era föräldrar - hur mycket ni än skriker så berätta alltid att du älskar dem innan de går någonstans.. för tänk om de går ut,kanske enbart för att köpa mjölk och blir påkörda på vägen och dör och du är medveten om att era sista ord var ert bråk? Det kommer man ångra tills den dagen man dör.
Så var medvetna om det ni har omkring er och ta väl hand om er..
Det tror jag var syftet med denna filmen ..
Haha, det blev väl inte någon direkt recension av filmen .. men den väckte mycket tankar, den fick en att öppna ögonen litegrann .. men .. se filmen, så får ni ett eget perspektiv på det hela !
Kort sagt kan jag säga att filmen var skitbra men väldigt mycket Hollywood!

2 kommentarer

zacke

19 Nov 2009 15:07

Louise<3 bra recension dear! :D blir rörd;(

Isabelle

19 Nov 2009 16:09

Det där var ju skitbra :D Tack för recensionen. nu är jag ännu mer sugen på att gå och se 2012. ;)

Kommentera

Publiceras ej