Avatar

0kommentarer

One word. Breathtaking.
En film så vacker att man nästan kan tro att det mest overkliga är sant.
En film med så mycket känslor att jag fann mig själv hyperventilera, gråta, skratta, bli arg.. Jag blev så arg att jag blev varm och tog av mig, satte upp håret och sökte efter det kallaste jag kunde finna.
En film med så mycket känslor att hjärtat sprack flertal gånger..
Vi människor lever med vår vardag vartenda dag .. Vi skövlar skogar, vi dödar djur, vi använder våra kraftverk. . Men det finns saker vi förstör som ögat inte ser. Och denna filmen gav väl en pik .. på det vi inte ser, vi fick höra de rösterna vars liv dör ut och att höra deras skrik och se det största, vackraste träd falla fick en att kipa efter andan . .
Dessa liven som lever i miljön som vi varje dag förstörs, det var en del av det vi fick se..
Varenda gång jag såg dessa.. "The avatars" så kände jag gåshud längs ryggen och längs mina armar, varenda en av dem var så osannolikt vackra .. Deras sätt att röra sig, så graciöst och känslosamt .. och deras sätt att tro, jag måste säga att det var nog en del av det som gav dem överlevnad. Och deras ögon, så genomseende. Deras språk, väsande och krigssyn .. Varenda del av dem var fascinerande. Och de fick allting att höra ihop, vi, dem, förfäder, stammar.. Allting hade en sammanhållning trots olikheter.. De har lyckats göra en mästerlig film. Och miljön .. Miljön var så osannolikt vackert att man nästan trodde på det, man hänfördes ständigt på nytt och insåg att de absolut minsta sakerna, som vi tar förgivet att trampa ned eller rävsa bort kan vara de mest kraftfulla och helande sakerna.. Allting har ett sammanhängande.
Usch, jag lyckas inte göra filmen till rättvisa.. men ni måste se den.. Den är påverkande, mästerlig, hänförande, vacker, kraftfull, känslosam .. Man känner det, hur äkta det är..
Se den
. Underbara miljöer, fantastisk animation och ljud, och inte att förglömma - en upplyftande sago/äventyrshistoria man bär med sig ett bra tag.

Kommentera

Publiceras ej